Audiológia, hallásmérés

A tanév kezdetén is rengeteg kérdés záporozott felénk a szülők, pedagógusok részéről az audiológiai vizsgálatokkal és a hallásmérésekkel kapcsolatban.
A kérdéskör nagyon szerteágazó. A szülőknek, fiataloknak és nekünk, szakembereknek is rengeteg különböző tapasztalatunk van. Vannak azonban főbb csapásvonalak, melyek segíthetnek eligazodni az audiológiai vizsgálatok, mérések előtt.

  • Mikor találkozik egy gyermek/család az audiológiával?

 Amikor egy gyermek életében felmerül a hallássérülés gyanúja, akkor fül-orr-      gégész szakorvoshoz, illetve audiológiára irányítják a családot. Fontos tudni azt, hogy a mai szabályozás szerint fül-orr-gégészeti szakrendelésen való részvételhez nincs szükség beutalóra! Természetesen az időpontfoglalással, bejelentkezéssel a hosszú várakozás elkerülhető.
A fül-orr-gégészeti vizsgálatot követi – szükség esetén- az audiológiai vizsgálat.

  • Mi előzze meg az audiológiai vizsgálatot?

Az audiológiai vizsgálat elvégzése előtt mindenképpen fontos, hogy a gyermek részt vegyen egy fül-orr-gégészeti vizsgálaton, ahol az orvos meggyőződik arról, hogy a gyermek hallójáratában és középfülében nincs olyan akadály, elváltozás, gyulladás; ami befolyásolhatja a hallást, így a (szubjektív) mérési eredményt.

fül

Itt jegyezném meg, hogy a súlyosbodó problémák elkerülése érdekében, illetve a hallássérülés időben történő felismerése, diagnosztizálása és azt ezt követő fejlesztések megindulása érdekében, a legkisebb gyanú vagy probléma esetén is javasolt ellátogatni szakrendelésre. Vannak helyzetek, melyek könnyen és gyorsan orvosolhatóak (pl. egy eldugult, elzárt hallójárat…). Hajlamosak vagyunk ezekre legyinteni, hogy majdcsak elmúlik. Fontos azonban tudni, hogy ilyen jellegű problémák nagyban befolyásolják a gyermek hallását (akár 10 vagy több decibellel is), így rontják a zajban, csoportos helyzetben való tájékozódást, a beszédértést. Ezek pedig másodlagos tüneteket okozhatnak, mint például egy viselkedési probléma. Ha pedig olyan probléma merül fel, mely hallásjavító segédeszközzel (hallókészülékkel, cochleáris implantátummal) korrigálható, akkor pedig a korai felismerés és mielőbbi ellátás a jó ütemű fejlődés kulcsa.

  • Mit vigyen magával a szülő? Mire lehet szükség?

Nincs könnyű dolguk az audiológián dolgozó szakembereknek, hiszen csak ritkán és kötött helyzetben találkoznak a gyerekekkel.
Ezért érdemes a kapott mérési/ állítási /időpontról mielőbb értesíteni a szurdopedagógust, aki ír egy rövid összegzést a szülőkkel, pedagógusokkal közösen átbeszélt tapasztalatokról, segítve ezzel az audiológusok munkáját. Az is egy nagyon szerencsés lehetőség, ha a szurdopedagógus el tudja kísérni a gyermeket az állításra és személyesen , közösen megbeszélhetik a lehetőségeket. Így valósulhat meg az igazi team-munka, amiben jelen van

  • a gyermek, aki mindennek a középpontjában kell, hogy álljon (látjuk a reakcióit, a viselkedését; idősebb gyermek véleményét ki tudjuk kérni; ő maga mondja el tapasztalatait);
  • a szülő, aki nagyon sok helyzetben látja a gyermekét, aki állításról-állításra gyűjti a tapasztalatokat és árgus szemekkel figyeli és egyengeti gyermeke fejlődését;
  • az audiológus/állítást végző szakember(ek): akik ritkábban találkoznak a gyermekkel és így lehetőségük nyílik arra, hogy hosszabb időintervallumok között lássa a gyermek fejődését; aki(k) a számtalan tapasztalatot gyűjtve végzik a hallásmérést és a segédeszköz állítást;
  • a gyógypedagógus, aki az audiológián dolgozik és szakértelmével közreműködik abban, hogy a gyermek életkorának és képességeinek megfelelő módszerekkel végezzék a hallásmérést és pedagógiai szempontú specifikus megfigyeléseket tesz;
  • a szurdopedagógus; aki a fejlesztések és hospitálások alkalmával, illetve a fogadó pedagógusokkal (óvodapedagógusok, tanítók, tanárok) konzultálva összegzi a tapasztalatokat (személyesen vagy előre elkészített pedagógiai véleményben).
  • Milyen gyakran kell menni audiológiára?

Az audiológiai vizsgálatok gyakoriságának szüksége sok tényezőn múlhat.
Függ attól, hogy

mennyi idős a gyermek,
mióta hordja a készüléket,
próbakészüléket vagy végleges készüléket hord-e,
milyen a figyelme,
hogyan sikerült az előző mérés …stb…

kérdőjelek

Leggyakrabban a kezdetekkor kell audiológiára menni, amikor gyermek több próbakészüléket is kipróbálhat. Ilyenkor minden résztvevőtől hatalmas türelemre van szükség és gondos odafigyelésre! Nagyon fontos, hogy minden hallókészülékkel és a különböző beállításokkal is történjenek mérések, hiszen a végleges készülék kiválasztásához fontos, hogy lássuk, mit is hallott a gyermek a készülékkel.
Ha a gyermek már a végleges (felírt) készüléket hordja és látszólag minden a megfelelő ütemben halad, abban az esetben is érdemes negyedévente kontroll vizsgálatot kérni az audiológiákon.

  • Milyen vizsgálatokat végeznek?

Az audiolódiákon objektív és szubjektív mérésekkel dolgoznak a szakemberek.
A jelen témakörhöz a szubjektív mérések sora illeszkedik, így erről szeretnék néhány gondolatot említeni.
A szubjektív mérések egyik feltétele a gyermek együttműködése, hiszen az ő visszajelzései alapján lehet megállapítani a hallásgörbéjét. És el is jutottunk a legizgalmasabb ponthoz! Melyik gyereket és hogyan bírjuk együttműködésre? Más-más életkorú gyerekektől  mit is várhatunk el?
Különböző életkorú és képességű gyermekek hallásmérését különböző módszerekkel végzik a szakemberek (pl.: viselkedésmegfigyelés, vizuális megerősítő audiometria, játékaudiometria…; melyekről röviden későbbi bejegyzésekben olvashatnak). Az egyéni sajátosságok figyelembevételével válasszák ki a megfelelő módszert. Összességében azonban annyi elmondható, hogy a megszeppent vagy éppen huncut gyerekek figyelmét akkor nyerhetjük meg igazán, ha játékos, nyugodt, kellemes környezetet teremtünk számára; és a gyermek érzi, hogy türelmesek vagyunk vele.

montessori

  • Mit kérjen a szülő mindenképpen?

Nagyon fontos az, hogy minden esetben, mikor hallásmérés történik, akkor kézhez kapjon a szülő egy audiogramot a mért eredményekkel. Egyrészt így otthon is dokumentálni lehet a változásokat, másrészt pedig a pedagógusoknak és a szurdopedagógusoknak nagyon fontos látni az eredményt. A hallókészülékes, implantos görbe alapján kerül kijelölésre a következőleg elérendő cél, ez alapján fogalmazódik meg, mit is várhatnak el a gyermektől, ez a fejlesztés kulcsa.

Az audiogramról bővebben ebben a bejegyzésben olvashat.

A hallássérülésről és hallásjavító segédeszközökről itt olvashat.

A kérdések tárháza végtelen. Minden család és minden gyermek esete kicsit más, így más és más válaszokat keresnek. Ami viszont közös, hogy türelmesnek, de következetesnek kell lennünk a gyermekekkel, fiatalokkal. A tőlük nyert tapasztalatokat pedig közösen, együtt átgondolva kell értelmeznünk!