Hallásellenőrzés játékosan: a Ling-teszt

Az audiológiai blokk második részében a Ling- teszt kerül terítékre.

Hogy miért? Kik számára hasznos?

Hallássérült gyermek(ek)et nevelő szülők számára nem cseng ismeretlenül ez a kifejezés, hiszen mindennapjuk rutinjává vált.Mégis fontosnak tartok szentelni ennek egy bejegyzést, mert a napi rutin mellett a fejlesztések alapját is képezi. A foglalkozások elején, rutinszerűen minden alkalommal elvégezzük a Ling-tesztet. Ezen kívül pedig tapasztalataink azt mutatják, hogy logopédus, gyógypedagógus és fejlesztő pedagógus kollégák is hasznosnak tartják és szívesen alkalmazzák a Ling-tesztet, akár halló gyermekeknél vagy ideiglenes hallásprobléma fennállása, hallássérülés gyanúja esetén.

Mi is a Ling-teszt és mik a Ling-hangok?

A Ling-teszt 6 hangot foglal magába, a Ling-hangokat: á,i,ú,s,sz,m. Ha ezt a 6 hangot audiogramon feltüntetjük és összekötjük, akkor egy banán alakot kapunk, ezt hívjuk beszédbanánnak. Ez a beszédbanán lefedi a beszédhangjaink tartományát. Tehát, ha a gyermek hallja és jól megkülönbözteti ezt a 6 hangot, akkor nagy vonalakban azt mondhatjuk, hogy hallja a beszédhangokat és jól differenciálja azokat.

Beszédbanán és a Ling-hangok

sz-legmagasabb és halk hangunk
s- magas hang
i- szintén magas, de jobban hallható hang
á- mély hang és hangos
ú- mély hang
m- átfogó tartományba esik (közepes)

Jellemző tévesztések, hibák (pár tipikus, a teljesség igénye nélkül)

  • Ha valamelyik hangot nem hallja a gyermek, akkor következtethetünk arra, hogy melyik tartományban (mély vagy magas hangok) fontos állítani a készüléken.
  • s-sz-i hangok cseréi: magas hangok megkülönböztetése nehezített
  • á-ú-m cseréi: mély hangok megkülönböztetése nehezített

Nagyon fontos, hogy a szurdopedagógussal együtt vezessék be a gyermeknél az új hangokat, vagy érdeklődjön a szülő, hogy hol tartanak a fejlesztésen és a tanácsokra építve folytassa az otthoni játékot, gyakorlást. Ahhoz, hogy a gyermek a hangokat meg tudja különböztetni, nem elég jól hallani. A meghallást és megkülönböztetést komoly előkészítő, kondicionáló folyamat előzi meg!

Mi a Ling-teszt célja?

Célja az, hogy ezzel a rutinnal ellenőrizzük a gyermek hallását, a segédeszköz beállítását. A tapasztalatainkat vagy egy papírra vagy a gyermek szurdós füzetébe rögzítjük és megosszuk a szülővel, a pedagógusokkal és az állítást végző szakemberrel. Fontos,hogy a szülő is jegyezze fel tapasztalatait a későbbi megbeszélésekre gondolva!

Hosszú távú cél, hogy a gyermek később maga tudja jelezni, hogy melyik hangokat, vagy melyik frekvenciákat nem hallja jól.

Ha a hallókészüléket sztetoklippel meghallgatjuk, érdemes a Ling-hangokat (is) rámondani, hogy mi is halljuk az egyes hangok hangzását, minőségét, érezzük a különbségeket.

Hogyan csináljuk?

Fiatal gyermeknél, vagy abban az esetben, ha új készülékhasználó, akkor azt figyeljük, hogy a háta mögül érkező Ling-hangokra reagál vagy jelez-e. Két éves kor felett (gyermekenként változó) már megtanítható a gyermek arra, hogy ha hall valamilyen  hangot, amit mögötte mondunk akkor egy kis vödörbe dobjon be golyókat, vagy pohárba dobjon pálcikákat. Ezekkel a játékokkal megfigyeléseket gyűjthetünk arról, mi az, amit már hall a gyermek és ezt a szülőnek, pedagógusnak és az állítást végző szakembernek tolmácsolhatjuk.

Ha idősebb a gyermek, akkor már azt is képes megtanulni, hogy melyik hanghoz melyik hívókép tartozik. Természetesen lépésről-lépésre haladunk: először 3 hangot veszünk (ne kettőt, mert akkor könnyen tippelhet), olyanokat, amelyekkel sikerélménye lehet és egyesével bővítjük a kört. Ebben a tevékenységben szárnyalhat a fantáziánk, hogy hogyan is akarjuk játékossá, örömtelivé varázsolni a helyzetet, hogy a gyermek igényeit kiszolgálja, élvezze, szeressen ebben együttműködni. Mert valljuk be, ha lecsupaszítjuk a tevékenységekről a lényeget, akkor nem tűnik túl izgalmasnak -főleg nem egy gyermek számára- hogy értelmetlen vagy nem fontos hangokat hallva jelezgessen nekünk.

Nézzünk egy pár ötletet, gondolatébresztő gyanánt!

"Húzz ki egy gyöngyöt attól, akinek a nevét hallod"
“Húzz ki egy gyöngyöt attól, akinek a hangját hallod”

Minden egyes tevékenységgel más részképességet is fejleszthetünk. Itt például az apró gyöngyök megfogása a finommotorikát fejleszti.

ugrálós, dobálós
“Amelyiket hallod, arra ugorj/dobd a babzsákot!”

A legkisebbek nagyon szeretik, hisz ki ne szeretne ugrálni, vagy babzsákkal dobálózni! 🙂 Nagymozgást és szem-kéz koordinációt fejleszt. Ha sok babzsákunk van különböző tartalmakkal, akkor a finommotorika fejlődésére is jótékony hatással van.

Ling figurák só-liszt gyurmából
Akár együtt elkészítve is izgalmas kaland

Nincs is nagyobb móka, mint só-liszt gyurmából elkészíteni a saját Ling figuráidat! Ezeket utána “teszt” közben lehet etetni, ébreszteni, ugráltatni, persze csak ha halljuk a hívó hangját! 🙂

DSC02623
Egyszerű eszközök, számtalan lehetőség

A nagyobb gyerekeknél már előkerülhet a számolópálca és a számolókorong, a maga végtelen sok fejlesztő lehetőségével. Persze itt is készülhetünk újításokkal: gyurmába pálcanyomás, Ling-bowling (egy kreatív kolléganőm nyomán), vagy ha a gyerek éppen nehezen rávehető a feladatra, zuhanhatnak le a dobozok a magasból- ahogy a maci már készen is áll-, no csak a hang után!
Egy kedves tanítványom, Gabi kedvenc tevékenysége volt, hogy a Ling-teszt után a szereplőkkel hétről-hétre újabb mesét költöttünk, szerepeltünk, életet leheltünk a rongyos kis gyufásdobozokba.

Ling-teszt gyufásdobozokkal
A gyufásdoboz, a korongok, a pálcika és a gyurma igazi kincs

Egyszerű eszközök, csupán 6 hang és mennyi-mennyi lehetőség, nevetés, fejlődés!

Mire érdemes figyelni? 

Fontos, hogy türelmesek legyünk a gyermekekkel! Ha új számára a készülék vagy a beállítása, akkor ne várjuk egyből, hogy minden hangot halljon, vagy jól megkülönböztessen, hiszen előbb meg kell tanulnia hallani az új készülékkel.

Másrészt pedig ne teszteljük folyton a gyermeket! A gyermektől függően  naponta egyszer vagy hetente pár alkalommal érdemes a hallókészüléket ellenőriznünk a teszttel, de ez vagy egy örömteli játéktevékenységhez kapcsolódjon, vagy épüljön be a napi cselekménysorok láncolatába, hogy a gyerek számítson rá, szeresse, szívesen végezze.

Találjuk meg a közös, játékos tevékenység örömét! 🙂