Tanácsok otthonra/ A NAPLÓ

Amikor először kérem meg a szülőket, hogy vezessünk naplót, gyakran megijednek. Első hallásra valóban úgy tűnik, hogy a sok-sok teendő mellé egy plusz nyűg, órákig tartó rajzolás, vagy hosszadalmas nyomtatás a munkahelyen. Még egy dolog, amit be kell pakolni, ha indulunk valahová! A másik nagy kérdés pedig az, hogy a naplóba mi kerüljön. Ha nem történik velünk semmi különös, mégis mit rajzoljak bele?? Apropó, nem is tudok rajzolni!!! nagy ceruzás

 A NAPLÓ egy fényképes, rajzos, szöveges élménygyűjtemény, amit a szülők állítanak össze egy e célra szánt nagyméretű, sima lapos füzetben. Kedvelt választás erre a „vázlatok” feliratú füzet, mert a lapjai vastagok, alkalmasak a mindennapos nyúzásra, nem szakadnak könnyen. vazlatok füzet

A BORÍTÓ LAPRA érdemes egy a gyermekre jellemző dolgot ragasztani, pl. A fényképét és/vagy az óvodai a jelét, hogy tudja, az az övé, így közelebb álljon hozzá. Ha már nagyobb, ő maga is elkészítheti az önarcképét, felírhatja a nevét a naplója elejére. Kb. két éves kortól használható, egész pontosan akkortól, amikor a gyermek már szívesen néz képeket.

Igen RAJZOLNI KELL! – Szépen? – Nem. Lehet persze fotózni is, de nem biztos, hogy hosszú távon megkönnyíti az életünket, mert a képeket ki kell nyomtatni, a fényeknek jónak kell lenni, a memóriának elégnek, a tonereknek feltöltve stb. Sokkal egyszerűbb pár nagyon egyszerű figurát megtanulni megrajzolni. Minél kisebb a gyerek, a rajz annál érthetőbb, egyszerűbb és nagyobb kell legyen. 20141108_152845

Bevallom a naplóba rajzolásnál  én is izgulok, mert nem vagyok egy rajzos őstehetség. Az ember a tehetséges dolgait sem szereti megmutatni bárkinek, nem ám azt, amiben kevesebb. Sokkal jobban örülök, ha nincsen tele művészi rajzokkal egy gyerek naplója, mert akkor nem érzem úgy, hogy belerondítok a csodás alkotásba az ákombákomaimmal. A gyerekek amúgy sosem panaszkodtak, hogy csúnyán rajzolok, a felnőttek pedig megmosolyogtak maximum, rólam pedig kiderült, hogy nem vagyok tökéletes, de ettől csak közelebb kerültünk egymáshoz, és a gyereknek pedig lett naplója, ami sokkal fontosabb. Amikor a gyerek már tud, időnként ő maga is elkészíthet egy rajzot a naplóba, de általában mi felnőttek vezetjük, hogy megmaradjon az átláthatóság. Eleinte a gyerekek ezt nem veszik jó néven, előfordul, hogy össze is firkálnak pár lapot. Én úgy szoktam ezt megoldani, hogy amikor éppen a naplóba rajzolok, akkor neki is adok egy másik füzetet, vagy papírt, és hagyom, hogy ő is pingáljon. Egy idő után megszokja, hogy ebbe a füzetbe nem ő rajzol. A rajzokon kívül érdemes időnként a valóságból vett dolgokat beragasztani, mert ezzel még érdekesebb lesz a könyv. Pl gyertyagyújtásnál viaszt cseppenteni, vagy a csokis papírt beragasztani stb. 20141108_152736

A legkiemeltebb kérdés mégis az, hogy MI IS KERÜL BELE a naplóba, ugyanis ez lesz a napló sikerességének titka! Ennek az eldöntéséhez meg kell tanulnunk a gyermek szemével látni a világot!  babazemüveg

A SZÁMÁRA lényeges történéseket kell megörökítenünk, és ebben a fontos a „lényeges” kifejezés. Mitől lesz egy gyermek számára lényeges valami? Ha érzelmek fűzik hozzá: jó kedve lesz tőle, nevetnie kell rajta, megijedt, meglepődött, fél vagy fáj neki. Erre nincsenek kész ötletek, hiszen nincsen két egyforma nap, két ugyanolyan kisgyerek, és mindenkit más érdekel. A foglakozásaim során majdnem minden kicsi szereti a műanyag állatokat, de mégis megesik, hogy valakit egy cseppet sem érdekelnek. A legtöbb gyerek imád a vízzel játszani, de van, aki sírva fakad, ha vizes lesz a keze vagy a ruhája. Mi felnőttek sem vagyunk egyformák, így bizony a gyerekek sem. Lehet hogy valakinek a pocsolyában mászkálás nyújt élvezetet, más attól boldog, hogy vendég érkezett, csúszdázott, hogy megsimogatott egy kutyát az utcán, vagy talált egy kukacot. Esetleg felzaklatta egy elesés, érdekelte a sebtapasz felragasztása, megijedt a kakastól, izgalomba jött a villamosozástól. Számtalan apró kis történet, ami nekünk talán nem nagy dolog, de a gyermekek életében a legérdekesebb. Persze vannak ünnepek, kirándulások, utazások, melyek szintén nagyon izgalmasak, de a napló nem csak ezekről kell szóljon. Ezek nem történnek minden nap, és lehet a szülinapomnál sokkal érdekesebb volt nekem, amikor egy csiga szarvát próbáltam megfogni. Muszáj itt megemlítenem Bartos Erika könyveit, melyek azért olyan közkedveltek, mert olyan dolgokról ír, ami valóban megtörténik a legtöbb gyerekkel. Érthető és könnyen beleélhető történetek.20141108_15265320141108_152516

Ha már a gyerek megszerette a naplóját, akkor jó ha belekerülnek KÉPEK gyakran látott családtagokról, barátokról, óvónénikről, csoporttársakról, vagyis ismét a gyermek számára fontos személyekről. 20141108_160344

A csoporttársak nevét érdemes a kép fölé írni, hogy bármikor mondogathassuk el őket. Fontos a beszédfejlesztés szempontjából, hogy rövidebb – hosszabb kifejezések is megjelenjenek a rajzok mellé a gyerek szintjének megfelelően. Csak így fogjuk tudni, hogy a korábbi eseményekkor mit is mondtunk, ami a gyerek figyelmét felkeltette. Nem beszélő gyereknél elég ha ez egy indulatszó, vagy hangutánzó: Pl. Jaj! vagy Váu-váu! 20141108_152820

Nagyobbaknál pedig egy szó vagy mondat. Az a mondat, ami a gyereknek tetszett, vagy amit pontosan akkor mondtunk, amikor az esemény zajlott! Pl : Szállj el lepke! Nagy gyerekek már maguk is írhatnak pár sort a naplójukba, az egészen nagyok pedig kész fogalmazást is. Ekkor a napló már nem nagylapú vázltafüzet, hanem egy kisebb vonalas. Lehet már rajz sem kell bele.20141108_160315

Az utolsó példa rá is világít az egyik legfontosabb területre, hogy a naplóval a későbbi mondatalkotást, olvasóvá, íróvá válást segítjük elő. A naplót használó gyerekek hamarabb és jobban szeretik majd a mesekönyveket, és könnyebben értik meg a történeteket. Lehet, hogy a mesekönyvek még nem kötik le, de egy esemény, ami vele történt már igen.

…A napló segíti a beszédindítást, a beszédfejlesztést, növeli a beszédkedvet. Mindenki szeret saját magáról beszélni, és mindannyian szeretnénk megosztani másokkal a számunkra fontos élményeket. A kis beszédbuborékok újra és újra olvasásával a szavak észrevétlenül épülnek be a gyermek szókincsébe.

…Nagyszerű TÁRSAS KEZDEMÉNYEZÉS lehet a naplóforgatás az óvónénivel, a rokonokkal, a szurdopedagógussal vagy a csoporttársakkal. A halló gyerekeknek is nehézséget jelent az élményeiről beszélni. Biztosan ismerős: – Mi történt ma az oviban? – Semmi! – Nem tudom. A napló segít a saját élményeket megfogalmazni.

 

Van pár alapszabály, pontosan három, melyek nélkül a napló nem lesz hatékony!

magic3

1.

Az esemény és a megörökítés között nem telhet el sok IDŐ! Hol van már a tavalyi nyár! címmel bármennyire is lázba hozta valami a gyereket, lehet egy nap múlva már rég más érdekli, és ha a mikulást ha egy hét után ragasztjuk be a naplóba, már nem emlékszünk, hogy melyik rész volt a legjobb, mit mondtunk akkor, és pontosan mit is éreztünk. Ezért érdemesebb a rajzos formát választani, mert egy filcet sokkal könnyebben előkapunk, mint egy nyomtatót.

2.

A napló vezetése FOLYAMATOS kell legyen. Egy héten legalább kettő vagy három történettel bővüljön, hogy a gyerek ne unja meg, érdemes legyen minden nap előkapni, hogy a naplónézegetés a napi rutin részét képezze.

20141108_152506

3.

A vezetésébe MINDENKINEK BE KELL KAPCSOLÓDNI. A szurdopedagógusnak , amennyiben úgy érzi, hogy a foglalkozáson történt valami, ami a gyerek számára nagy élmény volt. A fejlesztés során a napló nagy-nagy segítség, mert ki tudunk belőle ragadni részeket, el tudjuk azokat játszani vagy bábozni is akár, jobban megismerjük általa a tanítványt. Az óvónéninek is szerepe kell legyen, legalább a forgatás részében. Jó dolog, ha előveszi a gyerekkel és átbeszéli pl. minden hétfőn vele, hogy mit csinált a hétvégén. Ha mindezt a csoporttársakkal együtt teszik, még jobb.

20141108_152559  Örömteli naplóvezetést és sok közös örömöt kívánok! 20141108_152536